
Terpaku sejenak aku!!! anak aku ini sekolah agama ke sekolah apa? agama mazhab apa yang diajarkan? Apakah corak kefahaman tenaga pengajar sekolah JAIS nie?
Munkin pada setengah orang ini benda yang kecil, tapi rasanya tak bagi aku. Kepercayaan karut yang ditanamkan dijiwa anak yang masih kecillah lagi merbahaya.Bagaimana nanti kalau dia sudah mula beranggapan biarlah berdosa dan nanti besar bolehlah mencium hajarul Aswad, bolehlah mencari kain Kaabah dan kayu bahtera untuk tangkal etc. Pemahaman tentang konsep asas akidah kena betul dan tepat, seterusnya barulah dia akan tahu yang mana sesat dan mana yang benar. Ilmu Islam benar sahaja yang akan melegakan aku untuk membiarkan anak anak meneruskan kehidupan .
Semulia mulia nabi pun nabi tak ada hak hapuskan dosa kita dengan Allah. Nabi sekadar mengajar kaedah bagaimana nak menghapuskan dosa iaini dengan bertaubat. Adakah Hajarul Aswad tu lebih mulia dari seorang nabi ?
Belajarlah dari kisah Sayidina Umar Al Khatab yang berkata .'Wahai batu, sekiranya aku tidak melihat Rasulullah mengucup engkau nescaya aku tidak akan mengucup engkau sepertimana yang aku lakukan sekarang ini, Kau tidak lebih dari hanya seketul batu''. Umar menganggap mengucup batu itu sunnah dari segi perlakuan sahaja dan tidak lebih dari itu.Tiada sebarang mudarat dan manafaat daripada batu itu. Kuasa mutlak memberi mudarat, manafaat dan menghapuskan dosa hanyalah milik Allah.
Belajarlah dari kisah Sayidina Umar Al Khatab yang berkata .'Wahai batu, sekiranya aku tidak melihat Rasulullah mengucup engkau nescaya aku tidak akan mengucup engkau sepertimana yang aku lakukan sekarang ini, Kau tidak lebih dari hanya seketul batu''. Umar menganggap mengucup batu itu sunnah dari segi perlakuan sahaja dan tidak lebih dari itu.Tiada sebarang mudarat dan manafaat daripada batu itu. Kuasa mutlak memberi mudarat, manafaat dan menghapuskan dosa hanyalah milik Allah.
Nantilah, Bila berkesempatan berhadapan dengan pihak PIBG akan aku selesaikan masaalah ini. Semakin mengelirukan rupanya alam sejagat kita hari ini.
No comments:
Post a Comment